måndag 14 mars 2011

Kurs/träff hos Reprint del 3

Många är vi som färglägger stämpelmotiv med färg från distressdynor - men visste du om att det går bra med vilken vattenbaserad dyna som helst?? För mig var det en nyhet - men nu i efterhand förstår jag inte varför jag aldrig kommit på idéen att prova! Dynorna vi provade med var de vanliga små dynorna VersaColor - de finns ju i miljoner färger känns det som och är ju billiga jämfört med distressdynorna - så om man är i början av sitt "beroende" kan man ju få tillgång till så många fler färger för samma summa. Det finns många bloggar som har beskrivit tillvägagångssättet på ett mycket bättre sätt än vad jag kan göra - så jag tar bara grunden lite snabbt:

Material:
stämplat motiv - stämpla med vattenfast dyna ex VersaFine el StazOn
VersaColor stämpeldynor
Tunn pensel/eller penselpenna med "inbyggd vattentank"
kakelplatta eller annat hårt ej sugande material att använda som palett

Tillvägagångsätt:
stämpla på kakelplattan med önskad färg/färger
fånga upp färg med en våt pensel och börja måla

antingen börjar du från det mörkaste partiet och jobbar in mot det ljusaste eller så börjar du från det ljusaste och jobbar dig mot det mörkare partiet - testa dig fram vilket som passar dig - ta inte för mycket vatten så att pappret blir för blött - jobba hellre med lager efter lager tills du är nöjd - blir färgen för stark kan du vänta tills det torkat och sedan sudda med ett vitt suddgummi så att färgen dämpas - blir färgen för svag lägger du på ett lager till.

kram fr Ingrid

Inga kommentarer: