måndag 29 november 2010

DT Eva - Tippe, tippe, tipp, tapp - mera julkort

Hej,

Hjärnsläppet var totalt i torsdags eftersom jag helt missade min bloggdag, inte en enda gång har det slagit mig i helgen. Måste vara julmyset som smockade till oss rejält här i Skåne med all den snön vi har fått. Man kan inte säga annat än att det skapar stämning och när hade vi snö till 1:a advent senast här i Skåne. Det är vi inte bortskämda med.

Det var nog njutningen av detta och testen av den nya glöggen som gjorde mig minneslös.
Allt var förberett inför torsdagens blogg men ändå...
Nu kommer några alster till gällande julkort som ni vet har vi inte så mycket tid kvar för att skapa julkort om vi skall hinna få iväg dem i tid. Ett par veckor till.

Jag njuter verkligen bland tomtar och pepparkaks papper, band och glitter.

Mitt första kort är ett vintage tema med barn som klär granen, jag tänker mig att detta är en typisk bild från "mormors" tid.

  • Bakgrunds pappret är ett mörkt grönt cardstock
  • Pappret med noter heter Julgransvisan
  • Vintage bilden kommer från Graphic 45_väntan på tomten
  • Chalkade  kanter på båda pappren
  • Beige spets i vänster kant
  • Organza band i beige med en pärlemor brad i grön färg
  • En bit av ett God Jul band som är fäst med två små röda brads
En annan vintage bild är en etikett, som har fått en ram och ser ut som en liten tavla. Pratar vi mormors tid på förra bilden gör vi det även på denna.

  • Bakgrunds pappret är röd cardstock
  • Ramen till bilden har jag fixat från min Slice maskin från ett "vanligt" omslagsppper i rött/guld
  • Lite peel-off i guld och ett band och hjärta i guld för att hålla ihop "guld temat"
  • Att lacka med stjärnmönster eller God Jul har blivit en stor favorit i år på många av mina kort. Här ser jag till att hålla God Jul bandet på plats med lackningarna
Jag har sagt det tidigare och säger det igen, brunt har varit en av favoriterna på årets julkort.

  • Här är det brun carstock i bakgrunden
  • Ett bakgrunds papper med bruna hjärtan där jag har monterat några Rinestone hjärtan
  • Ännu en pappers ram från Slice maskinen med text
  • Min lånade favorit stämpel med tomteparet och som innan har jag använt min snöpenna till snön på marken och på staketet.
  • Beige band med hjärtan i nederkant och under en brad som hjärta
  • Ett enlkelt och snabbgjort kort
Hoppas ni har inspiration kvar till de julkort som ännu inte är gjorda.

Ni hittar massor med dekorationer och papper av olika slag i Syzzlas butik i Södra Sandby.
Missa inte garn rean som är 50% fram till jul. Garn har man inte bara till att sticka med, tänk på dekorationer till kort, korgar, lådor, strutar och mycket annat.

Vi hörs igen i veckan, torsdag
Eva

Inga kommentarer: