söndag 2 januari 2011

DT Cina - tipsar om fotostämplar







God fortsättning alla bloggläsare.Idag blir det mitt första inlägg 2011, var tog 2010 vägen?
Tänkte visa några knep när det gäller att stämpla med "fotostämplar"Att använda fotostämplar kan vara lite svårt i början. Så jag tänkte visa några tips så det blir lättare att få klara fina motiv.

  1. Jag ”tejpar” alltid stämplarna innan. Tryck på en tejpbit ovanpå motivet och gnugga fast den ordentligt. Därefter drar du av tejpen. Upprepa så hela motivet har blivit ”tejpat” Det räcker med mikroskopiska dammkorn så blir motivet inte bra.
  2. Jag använder alltid Versafine stämpeldyna när jag stämplar med fotostämplar. Den är outstanding när det gäller fotostämplar (och alla andra stämplar med). Dutta på noggrant, börja i en sida och gå över hela motivet.Jag använder alltid en musmatta under pappret när jag stämplar. Jag använder en 5 kr matta från Ikea ;). Då blir det lite fjädring så att hela motivet kommer i kontakt med stämpelpappret. Jag vill inte rekommendera akvarellpapper, för det är svårt att få motivet klart och fint pga strukturen i pappret.
  1. Lägg på klossen mot pappret och börja trycka runt kanterna och lägg sen på handflatan på mitten och tryck lagom hårt. Sen brukar jag hålla i stämpelpappret och resa klossen försiktigt mot en av kortsidorna på motivet.
  2. Efter du stämplat så rengör din stämpel direkt. Jag duttar på stämpelrengöringen och tar sedan en gammal mjuk tandborste och gnuggar försiktigt med cirkelrörelser. Det är viktigt att få bort stämpelfärgen för lilla minsta fläck som blir kvar kan förstöra nästa motiv du stämplar. Fotostämplar är ju oerhört findetaljerade så ibland kan man nästan inte se vad stämpeln föreställer. (Stämpeln jag använt kommer från Stampsmith )
    Skulle inte motivet bli bra så är det bara att börja om från punkt 1. Eller rengör den med stämpelrengöring innan du börjar stämpla.

Lycka till med ditt stämplande :) I fysiska butiken i Södra Sandby finns det fler underbara Stampsmith stämplar.
Har ni några frågor så lämna en kommentar så försöker jag svara så gott jag kan.
/Cina

1 kommentar:

www.syzzla.se sa...

Tack Cina för dina pedagogiska tips kring fotostämplar. Speciellt för att du gjorde dem så överskådliga i steg-för-steg-metoden. Nu ska jag nog lyckas lite bättre med mina - det är nog för dammigt i huset - för att inte tala om katthår som verkar finnas både här o där. Kram från Ingrid