torsdag 3 februari 2011

DT Eva - Altrade idéer

Hej,

Då var det tordag igen, oj vad veckorna går som tur är jag piggare och framför allt frisk denna veckan.

Jag tror att jag och kusin Cina har haft lite telepati denna veckan eftersom vi har altrat böcker båda två, men av olika slag.

Kusin Ingrid gav mig ett uppdrag att altra en förpackning för t.ex en flaska, det kan vara något hemlagat, chutney eller saft. Är man inte så flitig kan man köpa en flaska vin e´ller någon annorlunda öl med tillhörande ölkorvar eller annat gott som ryms i förpackningen.

Jag som älskar starka fäger har frossat i detta på båda mina kreationer.

Resedagbok, tänkte jag på eftersom vi har en resa framför oss och jag alltid har en anteckningsbok (enkel variant) med mig som jag gör som en resedagbok för att sedan efter resan ha som uppslags bok för att se vilka platser vi har varit på och vad de heter.
Jag har alltid en ambition om att göra ett scrapbooking album från resorna och då är det trevligt att skriva namnen på de ställen man har varit och gärna också vilka datum man gjorde vad. Eftersom albumet kan ta år att göra såförstår ni hur viktig minneboken är.
Resedagboken blir ju också lite trevligare med lite färg och dekoration.






  • Förpackningen ovan är i hård pappkartong, sär delarna är fastnitade, så den känns väldigt hållbar
  • Till fram och baksida har jag använt ett papper som heter Cactus pink från Verbage
  • I nederkanten har jag satt ett orange zick-zack band och upptill en bollfrans också den i orange
  • En tag i tre olika färger där man kan skriva sin hälsning till den som skall få presenten, hänger i ett smalt sidenband i handtaget
  • Båda sidorna har jag dekorerat med blommer i olika färger och material det är filtblommor, tyg och siden blommor som jag sedan har dekorerat med starka färger av  halvpärlor
  • Slutligen har jag dekorerat handtagen med både orange och gult sidenband
Enkel dekoration som inte tog speciellt lång tid att göra men  det blev ett färgglatt och trevligt slutresultat.



Att dekorerar en anteckningsbok är inte heller något avancerat, det ger desto större intryck om man vill ge bort den i present till någon.  Allt måste inte vara svårt eller avancerat.
Roligt att mixa enkla saker med de mer avancerade, då känns det som man får gjort mycket och på kort tid.

  • Anteckningsboken är en enkel bok som är köpt i tre-pack från en bokaffär
  • Pappet som går i hallonrött kommer från Prima Marketing och heter "Birdy Gossip"
  • I hörnen upptill har jag satt peel-off hörn i silver
  • Både längs med boken i sidan och nertill har jag peel-off som jag tycker höjer utseendet
  • Silver temat behöll jag när jag dekorerade bokstäverna med silver Stickles, de är utstansade från Big Shot maskinen.
  • Längst ner mot kanten har jag satt en hallonröd spets
  • Slutligen en dubbel tag där året finns på framsidan, min tanke är att man kan använda taggen undertill att skriva resmålet och eventuellt mellan vilka datum resan gjordes.
Hoppas ni har fått lite inspiration till enkla kreationer denna veckan, det är bara att släppa fram fantasin, inget är fel och inget blir fult, vi har alla olika smak och i bland är det, det lilla som gör att saker blir bra.

Besök gärna Syzzlas butik i Södra Sandby, där hittar ni massor med färgglada papper, blommor, Peel-off, band, spets och många, många andra dekorationer. Ni får alltid personlig hjälp och värdefulla tips.

Lycka till!
Vi hörs igen nästa vecka
Eva

Inga kommentarer: