torsdag 16 september 2010

DT Evas bloggdag - Personliga dopkort

Hej,

För att ni inte skall helt tröttna på mina änglar som är del 3 idag, tänkte jag börja med att visa två beställningar jag har haft i sommar på personligt dopkort och ett personligt "dop kuvert" som blev mycket uppskattat.

Det var pojkar i båda fallen som skulle döpas, jag fick lite restriktioner när det gäller kortet det fick inte vara för "puttinuttigt" ej för mycket dekorationer.

Kortet
  • är i grunden på blå Brazzil cardstock
  • ett lagom mönstrat papper med barnmotiv
  • beige förklistrat blomband (privat)
  • ett sidenband i beige och brunt med nallar, smälte bra in, placerades på insidan av kortet men i ytterkant då det syns även när kortet är stängt eftersom framsidan är lite mindre i formatet
  • namnet Elton stansade jag ut från min Slice maskin,på vitt papper som jag sedan chalkade med Versa color dynor i nyans med övriga färger
  • de tre nallarna målade jag med skvarell pennor i nyans så att de skulle smälta in med övriga dekorationer (stämpel lånad av dottern)
  • sliutligen stansade jag ut datum för dopet och klistrade in detta på insidan där man sedan kunde skriva sin personliga text
  • jag kan inte låta bli utan att ta med mininallen på insidan av kortet som i verklig storlek är max 2 x 3 cm. Han ligger på rygg är jätte lycklig med blommor i handen ovanför huvudet finns i verkligheten flera röda hjärtan som jag har klippt bort, så nog är den lille krabaten kär i någon, Visst är han söt!


Kuvertet
  • är gjort av ett papper som heter "Welcome baby", underbara pastellfäger som passar till både tjejer och killar
  • längs med kanterna har jag satt på ett transparent band med små ljusblå barnfötter (privat)
  •  namnet Linus är också utstansat från Slice maskinen, denna gång i samma papper som kuvertet
  • samma stämpel (från dottern) målade med akvarellpennor i färg som skall gå ihop med kuvertet
  • prickigt grönt band håller ihop kuvertet
  • i en brad har jag hängt en lien ljusblå napp som extra dekoration
  • inuti finns ett separt enkelt kort gjort i cardstock där jag har stansat ut datum för dopet (ja, det stämmer att båda pojkarna döptes samma dag)
  • samma mininalle förekommer på insidan och här ser ni de små hjärtan ovanför hans huvud
  • jag har förstärkt kuvertets baksida med en enkel baksida i samma cardstock som kortet för att göra kuvertet stabilt, baby pappret var endast i 104 gr så det behövdes extra stadga


I tidigare inlägg har jag berättat var man hittar just "mallen" till kuvertet, det är inget jag själv har hittat på.

Alla papper, band, Slice maskin mm hittar ni i Syzzlas butik i Södra Sandby.
Mycket nöje!